Semenggoh wildlife - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Sjaak Moorsel - WaarBenJij.nu Semenggoh wildlife - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Sjaak Moorsel - WaarBenJij.nu

Semenggoh wildlife

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

24 Juli 2015 | Maleisië, Kuching

Bijna de klok rond slapen we. We hebben ook een heerlijk guesthouse. Eigenlijk wilden we een dagje rustig aan doen maar weldra ontstaat het idee om naar semenggoh wildlife te gaan. Hier leven oerang oetangs in semi wild. Deze apen komen alleen nog maar voor in Sumatra en Borneo. Het gebied waar wij naartoe gaan in gespecialiseerd om oerang oetangs terug in de jungle te laten leven. Hebben ze hulp of voedsel nodig dan kan dit. Kunnen ze het zelf, nog beter. Via een lokale bus rijden we richting dit gebied. Het is ruim een uur rijden. In de ochtend en in de avond zijn er voedermomenten. Wij willen het voedermoment van drie uur zien. Je moet hierbij geluk hebben want wanneer de oerang oetangs niet komen is dit zo. In de periode november februari komen ze soms maanden niet omdat er voldoende fruit in de jungle is. We heb en vel geluk. Een stuk of zeven oerang oetangs komen op het eten af. Een moeder met een kleintje bij. Een heel grote mannetjes oerang oetang. Het is een prachtig schouwspel. ook mooi om te zien ook de mensen die hier werken begaan zijn met deze dieren. We moeten de laatste bus hier niet missen. We halen hem net. Bij Kuching Zentral Station stappen we uit omdat we buskaartjes willen kopen richting Miri. Dit lukt. Morgenavond vertrekken we naar Miri. Achthonderd kilometer rijden. We zullen zestien uur onderweg zijn. Omdat we niet weten of er nog een bus komt en zo ja hoe laat besluiten we bij de busplaats ook te liften. Na tien minuten hebben we al geluk. Een goed Engels sprekende man stopt. Hij kent liften van zijn dochter die in Newcastle studeert. We praten over Borneo, voetbal en reizen. Terug in Kuching ga we lekker douchen en daarna met een klein bootje naar de overkant van de rivier. De geluiden van de moskee laten zich luidt horen. We moeten lang wachten op eten en besluiten een bootje terug te nemen. Op ons vertrouwd plekje eten we. In het guesthouse kijken we nog de tour. Matt van ons guesthouse kijkt mee maar valt weldra liggend op de grond in slaap. We vertrekken rustig de ruimte en gaan zelf slapen.