Wandelen door de theeplantage. - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Sjaak Moorsel - WaarBenJij.nu Wandelen door de theeplantage. - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Sjaak Moorsel - WaarBenJij.nu

Wandelen door de theeplantage.

Door: Sjaak van Moorsel

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

17 Augustus 2015 | Maleisië, Tanah Rata

Nou gisteren schreef ik dat het en graag of vijfentwintig was. dat klopte om een uurtje of zes. Maar toen we een hapje gingen eten was het opeens een stuk kouder. Ik denk amper twintig graden. Dat kennen wij de laatste vijf weken niet meer. Over mijn t shirt deed ik zelfs een thermo shirt. We gingen een hapje eten bij een Indiaans restaurant. De kip grilde ze hier in een grote stenen pot. Heerlijk gekruid. Het eten smaakte meer dan voortreffelijk. Bij ons hotel zaten we nog even in onze lounge te lezen. Zo luxe hebben we het ook zelden. Na een heerlijke nacht ontbijten we bij een lekker zonnetje. De temperatuur is hier op zijn Hollands. Na het ontbijt pakken we onze spullen in en verkassen naar hotel BB Inn. Dit is midden in het centrum. We hebben op onze kamer zelfs een zitje en een eigen douche met toilet. Zelfs twee t.v.'s. Gebruiken doen we deze niet. We doen onze schoenen aan en gaan een tocht maken op zoek naar de theeplantages. In het begin lopen we even verkeerd. Prachtige villa's worden hier gebouwd. Er zijn hier ook veel welgestelde die het heerlijk koele klimaat als een verademing ervaren. Na even vragen komen we op de goede weg. het is een kilometer of vier lopen. De weg zoekt kronkelend en dalend zijn weg. We snijden op momenten een stuk af door via trappen over heuvels te klimmen en te dalen. Deze van beton gemaakte trappen en watergeulen zijn van beton gemaakt. Anders zou waarschijnlijk bij hevig regenval allemaal modder over de weg komen en zouden de heuvels verdwijnen. We zien tijdens onze wandeling weer prachtige varens en veel mossen. De natuur is geweldig. Na een hele wandeling komen we aan bij de theeplantages. Wat een adembenemend gezicht. Hoeveel kleuren groen zien we wel niet. De zon schijnt over deze prachtige kleuren groen. Enkele plukkers zijn actief op de velden. We wandelen door de plantage en genieten van het mooie landschap. Bij een theerestaurant kun je veel te dure thee kopen. We willen onze terugtocht inzetten maar proberen daarnaast ook te liften. Bij de derde auto is het al kassa. We stappen in bij een vrolijke man. Hij heeft een farm waar hij bloemen houdt.Hij gaat zijn kinderen ophalen van school. Bij ons stadje Tanah Rata zet hij ons af. Een vriendelijke groet en hij rijdt weer verder. fa een pauze en wat brood te hebben gegeten besluiten we op zoek te gaan naar de Robinson watervallen. Het is even zoeken maar dan vinden we de juiste route. Door en junglepad zoeken we onze weg. Na een tijdje lopen bereiken we de mooie waterval. We gaan er even zitten en maken enkele foto's. Jesse en Siebe besluiten naar ons hotel te gaan. Jolanda en ik zetten de wandeling voort. We lopen door prachtig aangelegde tuinen met mooi verzorgde gebouwen. Hier wordt voorlichting gegeven over de agro cultuur. Via een jungle trail komen we bij een tweede waterval. Deze is echter minder imposant. het heeft inmiddels even geregend en na een tijdje schuilen lopen we terug naar ons hotel. 's Avonds gaan we weer lekker eten bij ons restaurant van Indiërs. Ze herkennen ons nog. Ze stellen Jesse voor een bord voor hem samen te stellen. Hij gaat akkoord. Het ziet er zo lekker uit dat Jolanda en ik hetzelfde bestellen. Siebe is gek op het naan brood. Voor onze kids zetten de mannen zelf voetbal op. De klant is koning zullen we maar zeggen.