Bako national park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Sjaak Moorsel - WaarBenJij.nu Bako national park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Sjaak Moorsel - WaarBenJij.nu

Bako national park

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

24 Juli 2015 | Maleisië, Kuching

Deze ochtend staan we vroeg op. Voor half zeven uit de veren. We doen lange broeken aan. We gaan namelijk de jungle in. We wachten voor zeven uur op een lokale bus die ons naar Baku national park moet brengen. Vier andere backpackers zitten ook al te wachten. Iets na zeven uur komt de bus. We stappen in. Het is druk in Kuching. Veel lokale mensen stappen in en uit. Ze zijn op weg naar hun werk. Na ongeveer een uur rijden bereiken we Baku. We kopen kaartjes voor de boot en het nationaal park. Bij de boot krijgen we reddingsvesten om. Met ongeveer tien personen stappen we in het bootje. De buitenboordmotoren doet zijn werk. We vertrekken. We varen al vrij snel op de Zuid Chinese zee. We blijven de kustlijn zien. Na ongeveer een half uur varen komen we bij onze bestemming uit. Bij het nationaal park krijgen we uitleg welke trails we mogen wandelen. Even regent het maar dit stopt weer snel. Al snel wandelen we midden in de jungle. Ik heb te weinig deet gesmeerd want in voel dat de muskieten me hebben gestoken. Ik ben blij met mijn lange broek. Het is ontzettend warm Al snel zijn mijn kleren kletsnat van het zweet. Een gids die ook hetzelfde pad loopt attendeert ons op een gifgroene giftige slang. Bij een beet zouden we binnen vijfenveertig minuten dood zijn. Op ons pad horen we plotseling geritsel. Een drietal zwijnen snuffelt naar eten. Weer even later horen we geritsel in de bomen. ja hoor, daar boven ons zwieren de Neusapen. Een prachtig gezicht. Tijdens de tocht kom ik een jongen tegen die ik in Kuching ook al had gezien. Samen trekken we op. We hebben drie keer anderhalve liter water ingekocht. Deze hebben we meer dan nodig. Na een paar uur door dejungle te hebben gelopen wordt het gebied meer open. Dus ook warmer. In de verte zien we de zee weer. We komen uiteindelijk bij een prachtig hoog platform . We hebben een prachtig uitzicht over de zee. Diep onder ons ligt een zandstrandje. We dalen af naar beneden en bereiken dit strand al snel. Het werd afgeraden om te zwemmen omdat er een krokodil gesignaleerd was. De mensen die we zien zoeken echter toch wat afkoeling in de zee. Wij dus ook. Het water voelt eerder lauw dan fris. Toch lekker even het zweet van ons af te kunnen spoelen. Er liggen twee kleine bootjes op het strand. We besluiten met een van deze bootjes een stukje verderop te varen. De man van de boot leidt ons tussen prachtige rotspartijen naar een volgend strandje. We proberen hier ons lange kleding weer aan te doen. Vlak voor vertrek zien we een neusaap van dichtbij. Heel stil proberen we de aap van dichterbij te zien. Geweldig. Het laatste stuk gaan we nu lopen. Moe komen we aan bij het beginpunt. Wat zijn we blij dat we hier weer een fles water kunnen kopen. Wat kan water toch heerlijk zijn. Ook hier zien we een paar prachtige Neusapen in een boom. Rond vier uur vertrekken we weer met de boot. Daarna is het even wachten op de bus naar Kuching. In de bus klets ik wat met twee meisjes uit Nederland die ook aan het rondtrekken zijn. Moe en bezweet komen we aan in Kuching. Wat genieten we van een frisse douche. We liggen deze avond allemaal vroeg in bed. Rond tien uur knalt de regen er in alle hevigheid uit. Heerlijk slapen is dit.