Van wetmarket via fruitmarkt naar visrestaurantjes - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Sjaak Moorsel - WaarBenJij.nu Van wetmarket via fruitmarkt naar visrestaurantjes - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Sjaak Moorsel - WaarBenJij.nu

Van wetmarket via fruitmarkt naar visrestaurantjes

Door: Sjaak

Blijf op de hoogte en volg Sjaak

30 Juli 2015 | Maleisië, Kota Kinabalu

Dagje Kota Kinabalu. In de vroege ochtend bekijken Jolanda en ik een aantal guesthouses. Bij ons guesthouse hebben we een lekkere chill hoek De bedden hebben echter een dun matras. Niet ver hiervandaan vinden we een mooi plekje. Ook met een mooie plek om te zitten. Lekker buiten tegen het bos aan. We verkassen onze spullen Daarna gaan we Kota Kinabalu verkennen. We slenteren door de straatjes. Bij de zee wordt de vis uit de boten geladen. Weer iets verderop wordt de vis schoongemaakt. De handicraft winkeltjes verkopen hun waar. Echter gelaten. Niet opdringerig. Sommige boys vragen of we naar een eiland willen. We kletsen wat onderhandelen en lopen verder. Siebe heeft een betje last van buikkrampen. Hij gaat wat eerder terug naar ons guesthouse. Jesse koopt een bal voor op de stranden en gaat daarna ook terug naar Siebe. Jolanda en ik slenteren door de vele kraampjes. In Kota zie je moderne winkels en lokale markten door elkaar heen. En allebei lijken ze bestaansrecht te hebben. In de middag eten we in een Indisch restaurant. We bestellen een rotu. Dit is van brood gemaakt. de gerechten worden met veel kruidnagel sausjes bereid. Heerlijk. Later inde middag lopen we en oude trail. deze loopt achterlangs ons guesthouse. We lopen meteen weer in en stuk jungle. Er staat een joekel van een boom in dit gebied. We horen en zien de aapjes van de ene naar de ander boom slingeren. bij een view point genieten we van het uitzicht over de stad. Weer teruggekomen is er een groep Engelsen gearriveerd. Het blijken een vijftiental leerlingen die met drie begeleiders drie weken door Borneo reizen. Een organisatie is op hun school komen vertellen over deze mogelijkheid. Ze hebben zelf geld moeten inzamelen voor de reis. Ook zijn ze met tweetallen steeds een aantal dagen verantwoordelijk voor het regelen van een taxi, busvervoer, een eetgelegenheid. Vandaag hebben ze een dagje op een eiland vertoefd. Morgen gaan ze voor drie dagen apen spotten en komen daarna weer terug. In de avond gaan wij naar de zeezijde. Hier lijken allerlei restaurantjes in de open lucht uit de grond gestampt. Veel visrestaurantjes. We besluiten garnalen en tonijn te bestellen met rijst. De garnalen worden met een gebakken omhulsel opgediend. Ik vind dit minder lekker. De tonijn smaakt geweldig. Na het eten zien we verschillende ratten hun weg zoeken. Niet verwonderlijk want veel eten wordt in de zee gegooid. In ons restaurantje bestelt een Chinees ook apetrots een grote Kreeft? Er worden veel foto's van gemaakt. Bij het klaarmaken van de Kreeft worden er wel vier, vijf mensen bijgehaald. Allen ruiken ze de Kreeft. Volgens mij denken ze dat hij niet mer goed is. Zelfs van een ander restaurantje wordt er iemand bijgehaald. Toch besluiten ze de Kreeft klaar te maken en op te dienen. Terug wandelend naar ons guesthouse spotten we nog een drietal ratten. Dit tot ongenoegen van Jolanda. Bij ons guesthouse drink ik nog een lekker koel biertje. Daarna willen we gaan pitten. De airco staat echter erg koud. We zetten hem af maar om twaalf uur toch weer aan. Ik persoonlijk vind een fan veel fijner.